Iskolánk vállalja, hogy az alább bemutatott két programmal megismerteti az érdeklődő intézményeket.
Bázisintézményi koordinátor:
Lefor Gyula
Tel.: 06305634057
E-mail: Kattintson ide!
A program az Amerikai Egyesült Államokból, Arizonából (innen a név) indult és ma már a világ számtalan országában alkalmazzák. Alapgondolata az, hogy olyan eszközt adjon a tanárok kezébe, mely személyiségi jogok megsértése nélkül képes segíteni a tanórai munkát. Azaz van a tanár, a jó diák és van a rendetlenkedő diák. A tanár tanítani szeretne, a jó diák tanulni, a rendetlenkedő diák pedig rosszalkodni, zavarni a tanórát.
Mi történjen ebben a szituációban?
"Minden diák az életkora növekedésével fokozottan felelős saját életének alakításában" - fogalmazták meg a program kitalálói.
Rosszalkodni szeretnél? - kérdi a tanár a rossz diákot. Megteheted. De adj választ arra a kérdésre: miért? Nincs sértődés, nincs harag, és ami a legfontosabb, hogy elkerülünk minden agressziót.
Természetesen nem hihetjük, hogy az iskolai konfliktusok egy csapásra meg fognak oldódni az Arizona-programtól, mint egy csodaszertől. De hinnünk kell abban, hogy lehetséges az iskola életébe beépíteni olyan új módszereket, melyek megoldást kínálnak napjaink égető problémáira.
Nagyon sajnálatos, hogy a sajtó csak a konfliktusokat emeli ki napi hírként az iskolák életéből, de azok megoldására nincs javaslat, nincs központi segítségnyújtás. Gyakorlatilag az iskolák egyedül maradtak a problémáikkal, és a megoldásra irányuló erőfeszítéseikről szinte semmit sem lehet hallani.
Csak remélhetjük, hogy programunk értő fülekre talál a szülők körében. Nem mellékes az sem, hogy a fenntartó milyen segítséget tud nyújtani, hogyan tudunk együttműködni a Gyermekjóléti szolgálattal, Gyámügyi hivatallal, Családsegítő központtal. Kiket tudunk még segítőként bevonni a program működtetésébe: iskolarendőr, iskol pszichológus, stb.
A program kidolgozásával egy időben szükséges hangsúlyozni, hogy nemcsak a mi iskolánkban jelentkező egyedi problémáról van szó.
A probléma megoszlik valahol az iskola, a társadalom, a jogalkotók, a közoktatási szakemberek és a család között.
Belső indítékunk a jobbító szándék. Újszerűsége miatt bizonyára sok munkát kell majd még elvégeznünk. Ám reméljük, hogy az Arizona-program és azok a módszerek, amelyeket majd a jövőben fogunk kitalálni mi, és a felelősséggel gondolkodó szakemberek, hozzásegítenek minket egy jobb iskolai légkör kialakulásához.
Mire alkalmas a program?
Alkalmas a tanórákon előforduló konfliktusok kezelésére, segíti az iskolai szabályokhoz, normákhoz való alkalmazkodást, a közösségbe való beilleszkedést.
A program célja annak biztosítása, hogy a tanár nyugodt körülmények között végezhesse munkáját és a tanulni akaró diákok jogait megvédje az órák normális menetét zavarókkal szemben.
A program nem a büntetésre, sokkal inkább a tanulók saját felelősségére épül. Megtanulják, hogy a cselekedeteiknek következménye van, mindenkinek saját magának kell döntenie, és a döntéseiért ő maga felelős. A kölcsönös tisztelet az alapja a tanár és diák együttműködésének. Az alapvető jogok és kötelességek egyaránt vonatkoznak a tanárra és a diákra.
A program alapelve:
Alapvető jogok:
Mielőtt a program bevezetéséről döntünk, nem árt egy-két dolgot tisztázni:
Induljunk ki abból, hogy a mai gyerek sem rosszabb, mint a korábban született, csak más. Ezért a pedagógusok részéről az oktató-nevelő munkában új módszerekre van szükség!
A mai gyakorlatban a minősítés a gyereknek szól, pedig a viselkedését kell minősítenünk, nem őt, a személyt. (Ezzel csak a negatív "énkép" kialakulását segítjük elő.)
Világos, betartható szabályok, keretek, határok kialakítása szükséges, amelyek mindenkire egyformán vonatkoznak.
A program lényege, hogy a gyermeket "kikapcsolom a helyzetből"- kiküldhetem, de soha nem indulatból!
A pedagógus részéről fontos a segítő szándék sugárzása, a gyermek maximális elfogadása.
A tantestület részéről kiemelten fontos követelmények: egységesség, következetesség, türelem.
A program kidolgozásának módjáról, és a program "Alapszabályairól" a tantestület hoz döntést.
A program működtetése a hétköznapokban
Betartandó szabályok
A program várható eredményei a következők lehetnek:
2016-17-es tanévtől iskolánk a Boldog Iskola cím birtokosa.
Mit jelent ez?
A Jobb Veled a Világ Alapítvány Boldogság programjához csatlakoztunk, immár 3. éve.
Nagyon sok bemutató órát tartottunk az érdeklődő iskolák pedagógusai számára. Segítettük a programhoz való csatlakozásukat. Városunk óvónőinek is bemutattuk a programot, ahol a program pedagógus koordinátora is beszélt az óvónőkkel.
Dokumentum filmet forgatott nálunk az alapítvány az első évben és tavaly év végén a Köznevelés című szakmai folyóiratban írtak rólunk és a programról.
Szintén az elmúlt évben két pedagógusunk volt egy-egy hónap pedagógusának választva az Alapítványnál.
"2014 szeptemberében a pedagógusok kezdeményezésre, Bagdi Bella útjára indította Magyarország első Boldogságóra programját.
A felnőtteknek írt programot adaptáltuk a gyerekek számára. Hónapról hónapra lelkes pedagógusok számára folyamatosan készültek a segédanyagok. A Boldogságóra program 286 csoporttal indult el izgalmas, reménnyel teli útjára egy álom megvalósulása felé. A gyerekek boldogság képességégének fejlesztése bekerült az óvodák és iskolák falai közé.
A program rendíthetetlenül terjedt a pedagógusok körében, egyre több kolléga csatlakozott hozzánk. Boldogságszintünk napról napra nőtt, amikor láttuk milyen sok mindent képesek megtenni a gyerekekkel foglalkozó kollégáink egy boldogabb nemzedék felnövekvése érdekében.
Boldogságunkat fokozta, hogy 2014 októberében a Jobb Veled a Világ Alapítvány fővédnöke egy méltán elismert szakember Prof. Dr. Bagdy Emőke lett."
(http://boldogsagora.hu/tortenetunk/)
"Egyre több országban sikerrel alkalmazzák a Boldogságórákat, amelyeken a diákok csoportosan és egyénileg ismerik meg a boldogság fő összetevőit. Mindeközben olyan gyakorlatok elvégzésére inspirálják őket, amelyek - a boldogságkutatók tapasztalatai alapján - hozzájárulnak a gyerekek boldogságszintjének növekedéséhez. Magyarországon a Jobb Veled a Világ Alapítvány szervezésében a Boldogság Intézet szakmai csapata egy teljes programot kidolgozott ki a diákok boldogságra való tanítására. Számos vizsgálat bizonyítja, hogy a Boldogságórák csökkentik a tanulók szorongását, miközben erősíti önbizalmukat. Így nemcsak kiegyensúlyozottabbá válnak a gyerekek, de az iskolában is jobban teljesítenek. A Boldogságórák tapasztalataiból születettek meg a Boldogságóra kézikönyvek és munkafüzetek."
"A BOLDOGSÁGÓRÁK CÉLJA
A Boldogságórák célja nem az, hogy problémamentes életmodellt állítson a fiatalok elé, hanem, hogy vezérfonalat adjon az iskolásoknak, hogy könnyebben nézzenek szembe a kihívásokkal, képesek legyenek megbirkózni a problémákkal, valamint a testi-lelki egészségmegtartás tényezőinek tanulmányozására adjon lehetőséget.
Mindezt szigorú empirikus kutatásokkal támasztjuk alá.
A teljes Boldogságóra program 10 egymásra épülő témából áll, amelyek fokról fokra ismertetik meg a boldogság különböző összetevőit, feltételeit. Az egyes témakörök sorrendben:
(http://boldogsagora.hu/tajekoztato/)